Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ έρχονται να επιβεβαιώσουν τις ανοδικές πιέσεις στις τιμές, οι οποίες βάζουν «φωτιά» στο πορτοφόλι των νοικοκυριών - To φυσικό αέριο αυξήθηκε κατά 332% - Στις πέντε πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση γαλακτοκομικά & αυγά με ποσοστό 23,3%
Σε επίπεδα ρεκόρ εκτοξεύθηκε τον Σεπτέμβριο ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα, περιορίζοντας ακόμη περισσότερο το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και μειώνοντας περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα δεδομένα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο ετήσιος δείκτης τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) καθορίστηκε στο 12% έναντι 11,4% τον Αύγουστο. Ας σημειωθεί ότι η εν λόγω επίδοση βρίσκεται μία «ανάσα» από το ρεκόρ του Ιουνίου, το οποίο είχε διαμορφωθεί στο 12,1%.
Όσον αφορά τον μηνιαίο δείκτη, οι τιμές του Σεπτεμβρίου αυξήθηκαν κατά 2,9% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Παράλληλα, ο μέσος ετήσιος ΔΤΚ για το 12μηνο Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022 παρουσίασε αύξηση κατά 8,7% σε σύγκριση με τον δείκτη της αντίστοιχης περιόδου 2020 – 2021.
Όλα τα παραπάνω στοιχεία, επί της ουσίας, έρχονται να επιβεβαιώσουν τις πρόσφατες εκτιμήσεις της Eurostat, η οποία είχε προσδιορίσει την άνοδο του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή στο 12,1% για τον Σεπτέμβριο.
Ας σημειωθεί ότι η μικρή απόκλιση μεταξύ ΕΛΣΤΑΤ και Eurostat -δηλαδή μεταξύ «μη εναρμονισμένου» και «εναρμονισμένου» πληθωρισμού- οφείλεται σε τεχνικές διαφοροποιήσεις της μεθόδου μέτρησης.
Άλμα σε τρόφιμα και ενέργεια
Όσον αφορά τα επιμέρους στοιχεία του πληθωριστικού φαινομένου, το ετήσιο άλμα κατά 12% οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον τομέα της ενέργειας και των τροφίμων.
Ενδεικτικά, οι τιμές του φυσικού αερίου εκτινάχθηκαν κατά 332%, οδηγώντας το κόστος ηλεκτρισμού στο +30,5%. «Τσουχτερές» ήταν και οι τιμές μεταφορών, με τα εισιτήρια αεροπλάνου να εκτοξεύονται κατά 58% σε σχέση με πέρυσι.
Στα τρόφιμα, επίσης, το ψωμί και τα δημητριακά κατέγραψαν άνοδο κατά τουλάχιστον 18%, ενώ τα γαλακτοκομικά – αυγά αναρριχήθηκαν στο +23,3%. Τα κρέατα ακολούθησαν στο 17,6% και τα έλαια – λίπη στο 12,6%. Πιο αναλυτικά:
- Ψωμί δημητριακά 18,4%
- Κρέατα 17,6%
- Γαλακτοκομικά και αυγά 23,3%
- Έλαια και λίπη 17%
- Λοιπά τρόφιμα 12,6%
- Καφέδες, κακάο και τσάι 14,3%
- Ηλεκτρισμός 30,5%
- Φυσικό αέριο 332%
- Πετρέλαιο θέρμανσης 65,1%
- Στερεά καύσιμα 16,1%
- Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού 14,6%
- Αυτοκίνητα καινούρια 13,7%
- Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα 15,9%
- Καύσιμα λιπαντικά 17,7%
- Μεταφορά επιβατών με ταξί 32,9%
- Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο 58,7%
- Μεταφορά επιβατών με πλοίο 25,4%
- Κινηματογράφοι και θέατρα 13,9%
- Ξενοδοχεία, μοτέλ και πανδοχεία 25,8%
Οι ετήσιες αυξήσεις τιμών ανά ομάδα
- 13,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα.
- 2,0% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 3,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 35,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 9,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 14,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- 2,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
- 1,8% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 9,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 3,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Οι μηνιαίες αυξήσεις ανά ομάδα
Σχετικά, τέλος, με τη μηνιαία άνοδο των τιμών κατά 2,9%, η ΕΛΣΤΑΤ αποδίδει την αύξηση στις εξής κατηγορίες:
- 1,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, αρνί και κατσίκι, νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, λαχανικά (γενικά). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα.
- 0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 41,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
- 3,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, διάφορες υπηρεσίες που σχετίζονται με το σπίτι, φυσικό αέριο, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
- 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
- 0,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
- 1,8% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 2,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Η ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ ΕΙΝΑΙ ΕΣΥ ΟΣΟ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΚΑΙ ΜΠΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ Ε.ΣΥ ΤΟΣΟ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΑ ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΟΛΟ ΤΟ ΑΔΙΚΟ ΠΟΥ ΕΙΣΠΡΑΤΤΕΙΣ ΚΑΙ ΣΕ ΣΚΟΤΩΝΕΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΟΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΕΣ ΣΟΥ…
0 Σχόλια